Arkiv

Ilska

Romanens historia

Empati

Glädje

Känslor

Den karibiska ordboken

Estrid Ericson

Smithson och konstens plats

Tekokrisen

Aniara (1956)

Akrobaterna

Napoleon

Sara Lidman

Lidman och ”sam-vettet”

Riddarromanen

San Quentin

Auteuren

Nådevalpar (1971)

Militärkuppen i Chile

William Shakespeare

Shakespeares clown

Public service

Sergel: Amor och psyke (1787)

Världens mest jämställda land?

Körsbärsträdgården (1904)

Libertinerna

Simone de Beauvoir

Norrtullsligan (1908)

Homeros

Special: Bildningsboxen #2

Stumfilmen

Moderskap

Moderslinjen

Suckarnas mystär (1821)

Kvantfysik

Midsommardans (1897)

Revolutionsåret 1848

Ödets tärningar

Victoria Benedictsson

Fru Marianne (1887)

Är vi alla svenskamerikaner?

Natten är dagens mor (1983) – av Lars Norén

Tomten – av Viktor Rydberg

Kontrapunkt

Ett dockhem

Mjukismannen

Alice i Underlandet

Bomullssvälten

Psyke buren av amoriner

Inflation

Martin Heidegger

Midnattsdansen

Linje Lusta

Nyhet: Verket växer – Dramaten ansluter

Karolina Widerström

Porten vid Johannes

Martyrer

Drottning Kristina – av David Beck

Emmy Noethers teorem

Pastoralen

Linné i Lappland

Historisk fiktion

Körkarlen

Kan sanktioner stoppa kriget i Ukraina?

Bilder av Tom

Neutralitetspolitik

La Grenouillère

Kommer NFT att revolutionera konstmarknaden?

Charles Darwin

Lort-Sverige

Konsten att beklaga

Verdandis småskrifter

Arcimboldos porträtt

Vem talar för ”hjärtlandet”?

Antiken

Ett halvt ark papper

Undergångspoeterna

Deckare

Hur mår riksdagsspärren?

Frukostdags

Pompeji

Elda under din vrede

Lasse-Majas sexliv

Lasse-Maja

Hur varnar vi framtiden om det radioaktiva avfallet?

Friedrich Nietzsche

Personlighetstester – bluff eller vetenskap?

Midvinterblot

Humor

Ovidius Metamorfoser

Miljöfrågans historia

Har demokratin blivit ett problem för klimatet?

Rembrandts självporträtt

Paris

Har rykten oförtjänt dåligt rykte?

Några ord till min kära dotter, i fall jag hade någon

Jaget

Bebådelsen

Varför hårdare straff?

Brottslingen

Doktor Glas

Toni Morrison

Karl XII:s likfärd

I rörelse

Premiär för klassikerpodden Verket

11 september – 20 år senare

Premiär för Studio Anekdot!

Utvandringen

Renässansen

Orientalism

Norrmalmstorgsdramat

Demokrati

Gigekonomin

Carl von Linné

Staden

Vaccinets historia

Frihet

Arbetarrörelsen

Poeten i tunnelbanan

Immanuel Kant

Frida Kahlo

Folkbildaren som försvann | Johan Östling

Pornografi

Du-reformen

Bremer i England | Carina Burman

Gayatry Chakravorty Spivak

Hjärnan

Kvinnostaden | Matilda Amundsen Bergström

Skyltfönstrets historia

Den första fönsterskyltaren

Frihetstiden

Den goda döden | Maria Josephson

Ödet

Barnamörderskan | Sigrid Schottenius Cullhed

DNA

Descartes och snöflingorna | Cecilia Sjöholm

När uppfanns kostymen?

Iranska revolutionen

Flygardrömmen | Henrik Höjer

Sapfo

Pestens musik | Mattias Lundberg

Stress

Döden på stranden | Per Högselius

Rachel Carson

Månens historia

Järnvägsromanen | Åsa Arping

Runstenar

Månmätning | Anna Blennow

Diplomati

Reklamens historia

Graffitimuren | Jacob Kimwall

Marie Curie

Södersalongen | Carina Burman

Vad är ett stilleben?

Berlinmuren

Kvinnodomstolen | Iordanoglou & Tralau

August Strindberg

Drogprotokollen | Isabelle Ståhl

Integrationspolitik

Vad betyder ”ideologi”?

Biblioteksrevolutionen | Jonas Nordin

#100 Bildning

Hemmets konst – en kvinnofälla? | Katarina MacLeod

Guidebokens historia

René Descartes

Selma Lagerlöf och databasen| Karl Berglund

Rokoko

Selma Lagerlöf och läsarna | Jenny Bergenmar

Är satan feminist?

Tutankhamon

Hjärnans vikt | Aris Fioretos

Tidsresor

Ljudvågor | Ulf Olsson

Cityomvandlingen

Rumi och sufismen | Simon Sorgenfrei

Emilie Flygare-Carlén

Hur vet vi vad som är sant?

Freud och kokainet | Daniel Berg

Surrealismen

Bartholomeimassakern | Anna Carlstedt

Kaffets historia

Rom – främlingarnas stad | Carina Burman

Alva Myrdal

Kroppsbyggandets historia

Mary Wollstonecraft och revolutionen | Lena Halldenius

Varför säger vi ”aj”?

Mordet på Caesar | Ida Östenberg

Universum

Nostradamus

Äktenskapets historia

Jean-Jacques Rousseau

Jane Austen

Väckelsens historia

Stockholms blodbad

Richard Wagner

#80 Prostitutionens historia

#79 Adam Smith

#78 Nell Walden

#77 Carl Michael Bellman

#76 Postmodernismen

#75 Onkel Toms stuga

#74 Heliga Birgitta

#73 Franska revolutionen

#72 Mentalsjukhusets historia

#71 Industriella revolutionen

#70 Platon

#69 Maoismen

#68 Rösträttens historia

#67 Stormaktstiden

#66 George Sand

#65 Frankfurtskolan

#64 Harry Schein

#63 Encyklopedins historia

#62 Big data (live)

#61 Ellen Key

#60 De intellektuella (live)

#59 Medborgarrättsrörelsen i USA

#58 Nya Sverige

#57 Queer

#56 Yttrandefrihet

#55 Klimatförändringarna

#54 Skillingtryck

#53 Weimarrepubliken

#52 Emanuel Swedenborg

#51 Elin Wägner

#50 Spanska inbördeskriget

#49 Drogernas historia

#48 Vergilius

#47 Drottning Kristina

#46 Häxprocesserna

#45 Ingmar Bergman (live)

#44 Einsteins relativitetsteori

#43 Modeindustrins historia

#42 Hegel

#41 Den svenska synden

#40 Hannah Arendt

#39 Monstrets historia (live)

#38 Aristoteles

#37 Alkemins historia

#36 Selma Lagerlöf

#35 Den grekiska tragedin

#34 Romancelitteratur

#33 Kleopatra (live)

#32 Studiecirkeln (live)

#31 Michel Foucault

#30 Alkohol

#29 Koranen

#28 Digital litteratur

#27 Lyx

#26 Ostindiska kompaniet

#25 Kändisens historia

#24 Dostojevskijs ”Brott och straff”

#23 Hippierörelsen

#22 Exilförfattare

#21 Berättelsen om Genji

#20 Upptäcktsresande

#19 Mary Wollstonecraft

#18 Naken konst

#17 Sigmund Freud

#16 Edith Södergran

#15 Kokbokens historia

#14 Opera

#13 Versailles

#12 Latin

#11 Alltings slut – från apokalypsen till klimathotet

Nykterhetsrörelsen

#9 Universitetet

#8 Fredrika Bremer

#7 Hembiträdet

#6 Frantz Fanon

#5 Kurortens historia

#4 Mai Zetterling

#3 Karl Marx

#2 Cykeln – från kvinnlig frigörelse till machosport

#1 Det ockulta sekelskiftet