Ett dockhem

Lyssna
Henrik Ibsens pjäs ”Ett dockhem” slog ned som en bomb i det skandinaviska kulturlivet, när den publicerades i december 1879. Snart uppfördes dramat om hemmafrun Nora, som lämnar man och barn för att skapa sig ett eget liv, på scener över hela världen. Går det för oss idag att förstå hur provocerande dramat var i sin samtid? På vilket sätt förändrade ”Ett dockhem” den nordiska dramatiken? Hur påverkade den Ibsens eget liv? Och hur har Nora-rollen utvecklats med tiden? Klassikerpodden Verket diskuterar världsdramatikens mest spelade pjäs.

Rollen som Nora hör till de starkaste och mest klassiska i teaterhistorien. Här gestaltad av Betty Hennings på Det Kongelige Teater i Köpenhamn 1879, Gunn Wållgren på Dramaten 1962 och Gizem Erdogan på Göteborgs stadsteater 2018. Foto: Wikimedia Commons / Dramaten / Göteborgs stadsteater.

Gäster i studion är Karin Helander och Dag Kronlund. Karin Helander är professor emerita i teatervetenskap vid Stockholms universitet, ständig sekreterare i Vitterhetsakademien och mångårig teaterkritiker i Svenska Dagbladet. Dag Kronlund är fil. dr i teatervetenskap och chef för Kungliga Dramatiska Teaterns arkiv och bibliotek. Samtalet leds av Anneli Dufva.

Avsnittsbild: Manuela Gotskozik Bjelke och Per Svensson som Nora och Thorvald i Dramatens aktuella uppsättning av ”Ett dockhem”.