Propaganda

Från reklam och valaffischer till auktoritära staters lögnmaskiner – begreppet propaganda har länge rymt ett vitt fält av fenomen. I vår tid har propaganda alltmer blivit förknippat med trollfabriker och desinformation som politisk strategi. Så hur definierar vi begreppet idag? Och hur har propagandan förändrats historiskt? Är DDR:s propagandamaskin verkligen väsensskild från dagens desinformationskampanjer? Och vilken roll spelar egentligen fenomen som ”astroturfing” och gräsrotslobbyism i dagens politiska offentlighet? Bildningspodden går till botten med ett lika komplext som högaktuellt fenomen.

Foto: Stockholms universitet, Södertörns högskola & Kajsa Göransson/Norstedts.

Gäster i studion är medieforskaren Andreas Widholm, filosofen Anna-Karin Selberg och författaren Ingrid Carlberg. Andreas Widholm är docent i journalistik vid Stockholms universitet och forskar bland annat om global nyhetsjournalistik, källkritik och alternativa medier. Anna-Karin Selberg är filosof vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2021 på avhandlingen Politics and Truth: Heidegger, Arendt and the Modern Political Lie och forskar för närvarande om ryska trollfabriker. Ingrid Carlberg är författare, bland annat till ett flertal prisbelönta historiska biografier. Hon utkom 2023 med Marionetterna, som handlar om fenomenet dolda påverkansoperationer ur ett historiskt perspektiv.

Samtalet leds av Hedvig Ljungar.